Szkoła Podstawowa Nr 4 im. św. Jana Pawła II

ul. Harcerska 9

05-091 Ząbki

Tel: (22) 777-62-22

sekretariat@sp4zabki.pl
Jesteś tutaj: Start / NAUCZANIE ZDALNE / Świetlica

Świetlica

Witajcie Kochane Dzieci!

 

Dziś kolejne wyjątkowe święto, wczoraj obchodziliśmy Światowy Dzień Ziemi, a dziś obchodzimy Światowy Dzień Książki. 23 kwietnia na całym świecie wielkie święto mają książki …

Książki, które czytamy przenoszą nas do innego świata, uczą nowych rzeczy… jednym słowem czytanie książek to cudowny sposób na spędzanie wolnego czasu i rozwijanie wyobraźni.

 

Światowy Dzień Książki to uroczystość obchodzona w ponad 100 krajach na całym świecie! To święto autorów, ilustratorów, wydawców, książek, czytelników i czytelnictwa. Tego dnia odbywa się mnóstwo wydarzeń związanych z czytaniem, spotkań z pisarzami, a dla wielbicieli książek księgarnie przygotowują rozmaite akcje promocyjne.Co roku w związku z tym wydarzeniem jest wiele atrakcji. Niestety w latach 2020–2021 świętowanie ze względu na pandemię jest niemożliwe. 

Pomysł organizacji tego święta zrodził się w Katalonii – w 1926 roku wystąpił z nim wydawca, Vicente Clavel Andres.

W 1995 roku UNESCO ustanowiło Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, a stało się to na wniosek rządu Hiszpanii.

23 kwietnia to także rocznice urodzin lub śmierci wybitnych pisarzy.

Światowa Stolica Książki to honorowy tytuł, który co roku przyznaje UNESCO. Jest to wyróżnienie dla miasta, które ma najlepszy program upowszechniający czytelnictwo i promujący książki.

Pierwszym miastem, które otrzymało tytuł Światowej Stolicy Książki był Madryt. Kolejne wyróżnione miasta to Aleksandria, Delhi, Antwerpia, Montreal, Turyn, Bogota, Amsterdam, Bejrut, Lublana, Buenos Aires, Erywań, Bangkok, Port Harcourt, Incheon. 2016 rok należał do Wrocławia, 2017 do Konakry. W 2018 Światową Stolicą Książki były Ateny, w 2019 Szardża, w 2020 Kuala Lumpur. W tym roku Stolicą Książki zostało Tbilisi w Gruzji. 

W Wielkiej Brytanii Dzień Książki obchodzony jest w marcu. 23 kwietnia to na Wyspach Dzień Świętego Jerzego. Jest on patronem Wielkiej Brytanii i to ważny dzień w narodowym kalendarzu. Dlatego 23 kwietnia Anglia celebruje Światową Noc Książki.

Proponujemy Wam obejrzenie filmiku o książkach, link poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=7VtNN0pTQFI

Jeśli chcecie, aby Wasze książki dłużej wyglądały jak nowe, wprowadźcie w życie tych kilka prostych reguł.

1. Zawsze myjcie ręce przed czytaniem;

2. Nie czytajcie podczas jedzenia i picia;

3. Nie piszcie i nie rysujcie po książkach;

4. Odkładajcie  książki na półkę;

5. Nie wyrywajcie i nie wyrzucajcie kartek z książki;

6. Używajcie zakładek  i dbajcie o okładki;

7. Nie wolno rzucać, kopać i siadać na książki.

 

Pamiętajcie dzieci kochane, że książki chcą i lubią być szanowane.

Dlaczego warto czytać:

 

1. Książka pomaga nam rozwijać język i słownictwo. Uczy nas wyrażać myśli i rozumieć innych;

 

2. Książka rozwija myślenie. Dostarcza nam pojęć myślowych i nowych idei. Rozszerza naszą świadomość i nasz świat;

 

3. Pobudza naszą fantazję, uczy budować obrazy w wyobraźni;

 

4. Dostarcza nam wiedzy o innych krajach i kulturach, o przyrodzie, technice, historii, o tym wszystkim o czym chcielibyśmy dowiedzieć się czegoś więcej;

 

5. Książka jest naszym towarzyszem w samotności. Łatwo wziąć ją ze sobą i czytać gdziekolwiek. Z biblioteki można wypożyczyć ją za darmo i nie trzeba podłączyć jej do prądu;

 

6. Książka rozwija nasze uczucia i zdolności bycia miłym. Wyrabia w nas umiejętności wczucia się w czyjąś sytuację;

 

7. Książka dodaje sił i zapału. Dostarcza nam rozrywki i emocji. Może rozśmieszyć lub zasmucić. Może pocieszyć i wskazać nowe możliwości;

 

8. Książka może stawiać pytania, które angażują i pobudzają do przemyśleń;

 

9. Książka jest częścią naszego dziedzictwa kulturowego. Dzięki niej mamy wspólne doświadczenia i punkty odniesienia;

 

10. Skłania nas do namysłu nad tym co jest słuszne, a co nie, co jest dobre, a co złe.

Propozycje pracy plastycznej:

 

Jak zrobić zakładkę z papieru do książki

https://www.youtube.com/watch?v=Pflv6y_FSkQ

 

https://www.youtube.com/watch?v=bZWzQ8nTUiA

 

Życzymy Wam dużo zdrówka

Pozdrawiamy serdecznie Uśmiech

Wychowawcy świetlicy


 

Witajcie Drogie Dzieci!

 

Dziś jest bardzo ważny dzień, ponieważ obchodzimy dziś:

DZIEŃ ZIEMI!

 

Dzień Ziemi, znany też jako Światowy Dzień Ziemi lub Międzynarodowy Dzień Ziemi, jest największym na świecie świętem ekologicznym, obchodzonym od 1970 r.

Jako pierwszy z ideą Dnia Ziemi wystąpił John McConnell na konferencji UNESCO, dotyczącej środowiska naturalnego w 1969 r.

Od roku 1990 Dzień Ziemi stał się świętem międzynarodowym. Ludzie na całym świecie łączą się ze sobą w obronie największego dobra wspólnego - wspólnego domu całej ludzkości, planety Ziemi.

W Polsce obchody Dnia Ziemi zostały zapoczątkowane w 1990 r. Obchody organizowane były spontanicznie przez nowopowstające, pozarządowe, niezależne polskie organizacje ekologiczne. Towarzyszyły im liczne spotkania, wykłady, dyskusje z udziałem polityków i działaczy ekologicznych, zajęcia plastyczne dla dzieci, koncerty oraz zabawy. Każdego roku wybierane jest hasło przewodnie Dnia Ziemi, które jest związane z problemami ekologicznymi. Na przykład w roku 1996 hasłem Dnia Ziemi było „Drzewo”, w 1997 r. „Między ziemią a niebem” natomiast w 1998 r. była to „Woda”. W roku ubiegłym było to: „Działanie na rzecz ochrony klimatu”. Motywem przewodnim tegorocznych obchodów jest hasło: „Przywróć naszą Ziemię”. 

Celem święta jest promowanie proekologicznych postaw w społeczeństwie oraz budowanie wspólnej odpowiedzialności za Ziemię. To największe ekologiczne święto obchodzone jest obecnie w 192  krajach. Wszyscy razem, jak i każdy z osobna jesteśmy odpowiedzialni za kondycję naszej matki - Ziemi.

Poniżej zamieszczamy link do edukacyjnego filmiku o Ziemi.

Dzień Ziemi.

https://www.youtube.com/watch?v=kdSG0TK7kBc 

 

Wierszyk o Ziemi.

Wielka szeroka jest Nasza Planeta
Oceany, jeziora głębokie.
Są miasta i domy na lądach nieznane.
Zielenią pachnące wyspy i zimne kraje.
Góry i śniegi olbrzymie,
Na samym krańcu świata.
Gadające ptaki, latające ryby
I śmieszne zwierzaki.
Nie wiadomo, ile Ziemia skarbów kryje.
Aby żyć zdrowo i czysto,
Musimy chronić nasze środowisko.
Nie wyrzucaj śmieci, nie depcz trawników,
Nie wypalaj lasów, nie zanieczyszczaj gór,
Plaż oraz wodnych zbiorników.
Niech miejskie powietrze smog opuści okrutny,
A wszyscy będziemy żyli zdrowi
I nikt nie będzie smutny.

Każdy kto ma swoje święto dostaje prezenty, niespodzianki. Spróbujmy naszej Planecie Ziemi dać prezent, poprzez przestrzeganie kilku zasad, które przedstawiamy Wam poniżej:

 

1. Nie zaśmiecaj!

Pamiętaj by pozostawiać po sobie porządek, w miejscach w których przebywasz.  Sprzątaj śmieci.

 

2. Segreguj odpady!

To ważne, w ten sposób wyrzucone śmieci będą jeszcze raz wykorzystane.

 

3. Nie niszcz drzew i krzewów!

Nie łamiemy gałęzi drzew i krzewów, pozwólmy im rosnąć.

 

4. Szanuj zieleń!

Dobry ekolog sadzi nowe rośliny i drzewa. Nie zrywa chronionych roślin.

 

5. Zakręcaj wodę!

Gdy szczotkujesz zęby zawsze zakręcaj kran.

 

6. Wyłączaj światło!

Gdy wychodzisz z pomieszczenia w którym przebywasz, pamiętaj by zawsze wyłączyć światło.

 

7. Wyłączaj urządzenia!

Gdy już nie oglądasz telewizji, nie korzystasz z komputera, pamiętaj by wyłączyć te urządzenia.

A teraz zachęcamy Was do rozwiązania krzyżówki

Pytania do krzyżówki

1. Mała, wkręca się ją do lampy, oświetla pomieszczenie

2. Oszczędzasz ją, zakręcając kurek w łazience np. podczas mycia zębów

3. Wskazuje temperaturę

4. Tak nazywamy zużyty papier, który będzie ponownie wykorzystany

5. Grzyby, których nie można jeść

6. Nazwa planety, na której żyjemy

7. Kolor słońca

8. Z niego cieknie woda w łazience

9. Na niej rosa o poranku

10. Miejsce, gdzie są składowane wszystkie śmieci

11. Kolor kojarzony z przyrodą, lasem, parkiem

12. Oszczędzasz jego zużycie np. wyłączając światło

13. Powracają na wiosnę z ciepłych krajów

14. Osoba związana z ekologią

15. Butelki z tego materiału rozkładają się przez kilkaset lat

16. …. środowiska to inaczej dbałość o środowisko

17. Płynne odpady zakładów produkcyjnych. Jeśli dostaną się do rzeki lub jeziora zanieczyszczają wodę

18. Kwitną na łące

19. Metal ciężki bardzo niebezpieczny dla zdrowia, używany m. in. w termometrze

 

Na zakończenie proponujemy Wam linki do piosenki o Ziemi oraz do pracy plastycznej.

 

Piosenka  „Ziemia to wyspa zielona”.

https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA

 

Praca plastyczna

Malowanie Ziemi.

https://www.youtube.com/watch?v=_-3wg19H3MA

 

Moja planeta Ziemia

https://www.youtube.com/watch?v=IKXFLvRQ9sE

 

 

Szanujmy naszą Planetę,

Kochajmy Ją,

Dbajmy o Nią,

Pamiętajmy, że mamy Ją tylko JEDNĄ.

 

Pozdrawiamy serdecznie

Wychowawcy świetlicy Uśmiech


 

Witajcie!

Kochane dzieci, dzisiaj porozmawiamy sobie o gatunkach roślin i zwierząt objętych ochroną w Polsce.

Jesteście gotowi?

Zaczynajmy!

 

Ochrona gatunkowa roślin, zwierząt  to jedna z obowiązujących w Polsce form ochrony przyrody.

Jej celem jest ?

Zachowanie rzadkich i zagrożonych wyginięciem gatunków roślin, zwierząt występujących dziko na terenie naszego kraju, a także ich siedlisk i ostoi. Kompleksowa ochrona rzadkich gatunków polegająca na zapewnieniu im odpowiednich warunków życia jest skuteczna, ponieważ dąży do utrzymania stabilności ekosystemu.

W celu ochrony siedlisk i ostoi roślin oraz miejsc regularnego przebywania i rozrodu zwierząt objętych ochroną gatunkową mogą być wyznaczane…

specjalne strefy ochrony, obejmujące na przykład miejsca gniazdowania rzadkich ptaków, przebywania unikatowych gatunków ssaków i gadów, występowania bardzo rzadkich paprotników, storczyków czy porostów.

Strefy takie funkcjonują na zasadach rezerwatów przyrody, tzn. są objęte ochroną ścisłą, a wykonywanie na ich obszarze jakiejkolwiek działalności przez człowieka jest zabronione przez cały rok lub w wyznaczonym okresie. Po uzyskaniu zgody Regionalnego Dyrektora Środowiska można w strefach ochrony podjąć jedynie działania mające na celu utrzymanie chronionego gatunku. Granice stref oznacza się specjalnymi tablicami informującymi o występowaniu na danym obszarze ostoi roślin, zwierząt lub grzybów.

 

 

Gatunki chronione w Polsce?

 

Najpierw powiemy sobie o zwierzętach jakie należą do tych objętych ochroną w Polsce.

 

Gdy mowa o zwierzętach będących w Polsce pod ochroną wielu osobom od razu przychodzi na myśl żubr. Nie jest to przypadek. Ten największy europejski ssak jest niezwykle rozpoznawalny, a jego populacja zarówno polska, jak i światowa jest bardzo mała. Jest jednak dobra wiadomość – przez ostatnie lata niezmiennie rośnie i na koniec 2019 r. w Polsce było 2269 żubrów. Prawie połowa z nich żyje w Puszczy Białowieskiej.

 

 Wśród chronionych w naszym kraju zwierząt znajdują się też występujące na terenie Polski dzikie koty – żbik i ryś. Przedstawicieli obu tych gatunków jest u nas niezwykle mało. Te pierwsze są zdecydowanie mniejsze i szacuje się, że ich populacja we wschodnich Karpatach wynosi do 200 osobników. Większych rysiów (najczęściej dorastających do 100-130 cm) jest niewiele więcej – ok. 300. Charakterystyczną cechą tych kotów są sztywne czarne kępki włosów na uszach, które mają za zadanie skupianie fal dźwiękowych, dzięki czemu rysie lepiej słyszą.

Warto przy tym pamiętać, że sytuacja nie zawsze wygląda jak w przypadku żubra. W Polsce pod ochroną są też gatunki, których populacja w naszym kraju jest niewielka, ale globalnie nie są zagrożone.Tak jest np. w przypadku wilków szarych. Najwięcej tych zwierząt żyje w Kanadzie i Rosji, ale w Polsce nie są tak często spotykane. Ponieważ zwierzęta te zajmują duże terytoria i przenoszą się na spore dystanse, to dokładne ich policzenie jest bardzo trudne. Szacuje się, że w Polsce żyje ok. 1500 wilków, ale nie są to pewne dane. Podobnie sytuacja wygląda z niedźwiedziami brunatnymi, które w naszym kraju występują tylko w Karpatach i na Podkarpaciu.

 

Jakie rośliny, które spotykacie w najbliższym otoczeniu np. w lesie należy chronić?

 Teraz czas na prace plastyczną zapraszamy do wykonania jeża z plasteliny Uśmiech

Potrzebna wam będzie plastelina, makaron świderki i ruchome oczy jeżeli nie macie mogą być dwa ziarenka ziela angielskiego. Miłej zabawy!

Zabawcie się teraz w tropicieli… Czy rozpoznajecie te ślady spróbujcie dopasować? Możecie również pokolorować zwierzęta.

Mała podpowiedź dla Tropiciela Uśmiech

Pozdrawiamy Was Uśmiech

                                                                                                            Wychowawcy świetlicy


 

Kochani! Uśmiech

Pozostajemy w temacie ochrony naszej planety; dziś powiemy sobie jak należy prawidłowo segregować śmieci.

Czym w zasadzie jest segregacja śmieci? Jest to to zbieranie odpadów do specjalnie oznakowanych pojemników/worków, z podziałem na poszczególne rodzaje materiałów (surowców), z jakich zostały wyprodukowane.

 

Coraz częściej słyszymy o kryzysie naszej planety dlatego bardzo ważne jest podjęcie działań, które pomogą zmniejszyć produkcję plastiku, emisję trujących gazów i powierzchnię wysypisk. Każdego dnia możesz pomóc w ochronie środowiska, oddzielając surowce, które trafią do recyklingu, czyli papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne oraz odpady bio. Segregując śmieci, możemy uniknąć też coraz wyższych opłat za ich wywóz. Jakimi kolorami są oznaczone kosze na śmieci i co można do nich wyrzucać?

Segregacja śmieci na 5 frakcji

Śmieci powinieneś segregować do 5 pojemników. Kolor koszy oznacza rodzaj śmieci, jakie należy do nich wyrzucać:

  • niebieski na papier;
  • zielony na szkło;
  • żółty na metale i tworzywa sztuczne;
  • brązowy na bioodpady (z wyłączeniem mięsa, tłuszczów zwierzęcych oraz kości);
  • czarny na odpady zmieszane.

Dodatkowym pojemnikiem bywa również szary pojemnik na odpady zielone (np. skoszona trawa), jednak jego odbiór może być cykliczny i zależeć od postanowień samorządu. Niektóre gminy decydują się też na rozdzielanie szkła białego i kolorowego.

Dlaczego warto segregować śmieci?

Segregacja śmieci pozwala na recykling, czyli ponowne przetworzenie odpadów wykonanych z tworzyw sztucznychszkłapapieru oraz metalu. To ogromna korzyść nie tylko dla środowiska naturalnego, ale również dla gospodarstwa domowego.

 

Korzyści wynikające z recyklingu:

  • ograniczenie ilości trudno ulegających rozkładowi odpadów,
  • ograniczenie zużycia surowca naturalnego,
  • oszczędzanie zużycia energii,
  • ograniczenia zanieczyszczeń do atmosfery,
  • ograniczenie ilości odpadów i ścieków.

 

Nie wiecie jak wykorzystać odpady w zabawie? To proste! Wyluzowany

Z papieru można zrobić masę papierową pozwalającą ulepić fantastyczne rzeźby oraz figurki, z puszki po warzywach konserwowych można wykonać skarbonkę,
zużyte plastikowe butelki dzięki drobnym modyfikacjom sprawdzają się znakomicie w roli pojemnika na kredki.

Tak naprawdę w tej zabawie ogranicza Was tylko kreatywność. Zabawa w recykling to setki różnorodnych możliwości.

Pozdrawiamy Uśmiech

Wychowawcy świetlicy

 


 

Witajcie Kochane Dzieci!

Dzisiaj porozmawiamy sobie o tym jak dbać o naszą planetę!

 

 

Ziemia to nasz dom, którego my ludzie nie szanujemy. Pożeramy go, zaśmiecamy i eksploatujemy do granic możliwości. Lodowce topnieją, małe wyspy są już zalewane i giną bezpowrotnie, rafy koralowe umierają, liczne gatunki zwierząt wymierają, podczas gdy my ludzie marnujemy tony jedzenia, wycinamy choinki by mieć je przez 2 tygodnie na święta, zużywamy hektolitry wody i mnóstwo prądu emitując tym samym gigantyczne ilości dwutlenku węgla do atmosfery i zmieniając ekosystem.
Aby zachować Ziemie w dobrej kondycji każdy z Nas musi przyczynić się do zmiany na lepsze. Bardzo dużo można zrobić bez specjalnego wysiłku, będąc zwyczajnie bardziej uważnym i wyrabiając sobie dobre nawyki.

Jeżeli co tydzień wyrzucasz kilogramy zepsutej żywności, zacznij kupować mniej.
Zakręcaj wodę jak myjesz zęby.
Gaś światło jak wychodzisz z pokoju.
Odłączaj ładowarkę od gniazdka, a TV nie zostawiaj „w trybie uśpienia”.
Segreguj śmiecie.
Zastąp plastikowe torebki trwałymi torbami z materiału, które możesz zawsze mieć przy sobie (w torebce, plecaku, samochodzie).

To wszystko jest niby proste do zastosowania, tylko co z tego jak nikt nie pamięta o tym w codziennym życiu.

Sama wiedza nam nie wystarczy, musimy działać, pamiętać, upominać siebie. Wystarczy trochę uwagi i dobrej woli, żeby zastąpić naszą ignorancję i niedbalstwo dobrymi nawykami.
Nie jesteśmy tu sami, a to my ludzie prowadzimy do destrukcji tej planety.
Działajmy. Jest dużo do zrobienia, ale każdy z nas może postawić pierwszy krok już dziś.

 

Uśmiech

Kochani przygotowałyśmy dla was zagadki oraz krzyżówkę;)

• Wiedzą to dorośli, wiedzą to i dzieci, że się na biwaku nie zostawia... (śmieci)

 • Przed blokiem stoją trzy kolory mają Papier, szkło i metal ludzie w nie wrzucają. (pojemniki na śmieci segregowane)

• Możesz w nią zakupy schować, ale nie jest plastikowa. Z czystym sercem pakuj wszystko chroniąc przy tym środowisko. (torba ekologiczna)

• Lasu cień i ptaków trele, kolor trawy, zapach wody... Wyjedź z miasta i posłuchaj jak bije serce ... (przyrody)

 • Na pustyni jest gorąca, na biegunie lodowata . Wciąż wędruje wokół słońca poprzez dni, miesiące, lata. (planeta Ziemia)

 

Propozycja pracy plastycznej:

https://www.youtube.com/watch?v=IKXFLvRQ9sE

 

Kochani na zakończenie zachęcamy was do wysłuchania piosenki pt . ZoZi - Świat w naszych rękach

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

 

Miłej zabawy!

Wychowawcy Świetlicy Mrugnięcie

 


 

Witajcie!

Kochane Dzieci, czy wam też minął tak szybko tydzień? Właśnie mamy upragniony i lubiany przez wszystkich piątek, piąteczek, piątunio. Nabierzcie sił, odpocznijcie i wybierzcie się na spacer. Trzymajmy kciuki, żeby pogoda dopisała na weekend Uśmiech

A teraz jak to zwykle u nas bywa…. temat gdzieś nam się ukrywa?

Może będzie dziś zagadka, która zdradzi o czym mowa….

Zaczynajmy!

Czasu szkoda Uśmiech

 

Jest to pewne doświadczenie lub badanie, takie trochę aż magiczne, które gdy obserwujemy to zachodzą w nim reakcje po dodaniu różnych rzeczy czy to sody lub oleju to jest wręcz zaskakujące czy już wiecie co to jest… to jest przecież ESPERYMENT!

Mamy dla was przygotowanych kilka eksperymentów:

Poproście o pomoc rodziców lub starsze rodzeństwo.

Gwarantujemy, że będziecie się przy tym świetnie bawić.

Jesteście ciekawi reakcji….. jakie zajdą w waszych eksperymentach?

Pewnie tak….

1. Eksperyment CHEMICZNE JOJO

Do wykonania eksperymentu potrzebujemy: sodę, ocet, olej, barwnik, dzbanek i pipetkę lub strzykawkę.

 

 1)Na początku wlej ocet do szklanek, a następnie dodają do niego barwniki. Jeśli nie macie barwników można dodać sok z buraków lub zabarwić ocet zanurzając w nim bibułę.

2)Do dzbanka należy wsypać jedno opakowanie sody oczyszczonej, a następnie po ściance dzbanka delikatnie wlać olej.

3)Teraz nabieramy zabarwiony ocet za pomocą pipetki lub strzykawki (można też wykorzystać  małą gumową gruszkę) i stopniowo po kropelce mniejszej lub większej wkrapiamy ocet do dzbanka obserwując co się dzieje…

Tutaj macie filmik jak wykonać ten eksperyment

Doświadczenie Eksperyment Chemiczne Jojo - Bing video

 

 

2. Eksperyment  JAK ZABARWIĆ SÓL?

Do wykonania eksperymentu potrzebujemy: kilogram zwykłej soli kuchennej, kolorowa kreda, miseczki i duży talerz lub tacka.

1)Pocieramy kredą, turlając ją i przesuwając w różne strony po rozsypanej soli.

 

2) Kreda sprawia to, że sól stopniowo przyjmuje kolor ścieranej kredy.

 

3) Możecie teraz zabarwioną sól warstwami wsypać do butelki tworząc piękna dekorację.

 

Tutaj macie filmik jak wykonać ten eksperyment

Jak zabarwić sól? Barwienie soli, moje dzieci kreatywnie, how to make colored salt - Bing video

 

 

3. Eksperyment BARWIENIE KWIATÓW

Do naszego doświadczenia potrzebujemy: kilka białych kwiatów, szklanki z wodą i barwniki. Najlepsze są intensywne barwniki spożywcze, ale podobne efekty uzyskamy z barwnikami do jajek lub  z wodą zabarwioną bibułą.

 

1.Rozrabiamy barwniki w szklankach z wodą, gdy woda ostygnie wkładamy do szklanki biały tulipan.

2. Teraz, musicie uzbroić się w cierpliwość i zaczekać 24h  aż barwniki zaczną działać na tulipany i zmieniać ich kolor.

Tutaj macie filmik jak wykonać ten eksperyment

Jak zabarwić kwiaty / eksperymenty dla dzieci barwienie kwiatów / zabawy dla dzieci. - YouTube

Kochani jak wam wyszły eksperymenty? Z niecierpliwością czekamy, aż nam o nich opowiecie.

 

Mamy dla Was jeszcze pracę plastyczną…

 

Tym razem zrobimy takie oto tulipany, które będziecie mogli dać w prezencie mamie, tacie lub rodzeństwu.

Do przygotowania takiego tulipana będziecie potrzebować:

Rolki po papierze toaletowym, krepinę lub papier kolorowy, klej, nożyczki.

1.Na początku zajmijcie się obklejeniem rolki po papierze.

2. Potem wytnijcie tulipana w dowolnym kolorze i listki.

3. Gdy wytniecie tulipana wytnijcie w nim dwa otworki i nałóżcie na obklejoną wcześniej rolkę papieru.

4.Jeszcze tylko doklejcie listki i gotoweUśmiech

 

Na zakończenie nauczymy się jeszcze piosenki

Link: Pachnąca wiosna - piosenka dla dzieci - Bing video

Pachnąca wiosna muzyka: Krzysztof Maciejowski, słowa: Anna Kwiecińska-Utkin

1. Słońce coraz mocniej świeci, rosną zboża, krzewy, kwiaty. Już się cieszą wszystkie dzieci z wiosny strojnej w jasne szaty, z wiosny strojnej w jasne szaty.

2. Wszystko cudnie nam rozkwita: tulipany i żonkile. Już pierwiosnek fiołka wita. Znowu deszcz popadał chwilę, znowu deszcz popadał chwilę.

 3. Przyszła wiosna, piękna pani, co bukiety kwiatów niesie. Ogród cieszy nas ziołami. Witaj w sadzie, witaj w lesie, witaj w sadzie, witaj w lesie.

 

                                                                                                     Pozdrawiamy Was

                                                                                 przesyłamy moc uścisków i uśmiechów Uśmiech

                                                                                                   Wychowawcy świetlicy


 

Dzień dobry, Kochane Dzieci!

 

W dniu dzisiejszym przypomnimy sobie, jak dobrze a zarazem bezpiecznie bawić się na świeżym powietrzu.

Dni stają się coraz dłuższe, a Wy będziecie spędzać więcej czasu na dworze.

Dobra zabawa to podstawa, ale ważne jest Wasze bezpieczeństwo oraz kulturalne zachowywanie się podczas zabawy.

Zaczynamy!

Co należy, a czego nie należy robić  na zjeżdżalni, huśtawce, karuzeli?


Na zjeżdżalni - należy:

-          wspinać się pokonując kolejne stopnie;

-          przy zjeżdżaniu i wchodzeniu zachowywać bezpieczny odstęp między sobą;

-          zjeżdżać tylko wówczas, gdy na dole nikogo już nie ma;

-          po zjechaniu na dół szybko odejść.

 

Nie należy:

-          wspinać się po powierzchni do zjeżdżania, ani wbiegać na nią;

-          zjeżdżać, gdy powierzchnia zjeżdżalni jest uszkodzona.


Na huśtawce - należy

-          trzymać się poręczy lub siedzenia obiema rękami;

-          huśtać się tylko w pozycji siedzącej;

-          huśtać się pojedynczo.

 

Nie należy:

-          zeskakiwać z huśtawki będącej w ruchu;

-          przechodzić zbyt blisko huśtawki, na której bawi się inne dziecko;

Na karuzeli - należy

-          zapiąć pasy, jeśli są

Nie należy:

-          wychylać się;

-          wstawać, opuszczać miejsca w czasie ruchu karuzeli;

-          podbiegać zbyt blisko karuzeli będącej w ruchu.

Jazda na rowerze

Nie wolno dzieciom jeździć  po ulicach i po chodnikach, jeździmy w miejscach, które są do tego przeznaczone.

Korzystając z roweru należy wiedzieć, że:

-          zawsze powinniśmy mieć na głowie kask, który w razie upadku ochroni naszą głowę;

-          na bagażniku nie wolno przewozić innych osób, łatwo wówczas można się przewrócić i wyrządzić krzywdę sobie i koledze lub koleżance;

-          siodełko powinno być na takiej wysokości, żebyście mogli dosięgnąć stopami do ziemi;

-          opony kół muszą być bardzo dobrze napompowane (amortyzują różne nierówności drogi);

 

Zabawa w piaskownicy

W piaskownicy nie należy:

-          rzucać piaskiem (piasek łatwo może wpaść do oka bawiącemu się obok dziecku i sprawić mu ból);

-          bawić się w piaskownicy, jeśli są w niej odchody zwierząt (kota, psa);

-          piasku nie należy wynosić poza obszar piaskownicy.

 

Gra w piłkę

-          odbywać się powinna na specjalnym placu, z dala od okien budynków mieszkalnych i samochodów.

Nie wolno grać w piłkę:

-          na ulicy

-          na chodniku

 

 

Jazda na deskorolce, hulajnodze, wrotkach i rolkach.

-          jeździć można na specjalnie do tego celu przeznaczonym placu, nigdy po ulicy, po ruchliwym chodniku (łatwo jest wówczas najechać przechodzące obok osoby).

Ze względu na możliwość upadku i różnych urazów (kolan, rąk, głowy), osoba jeżdżąca na deskorolce, hulajnodze lub innych tego typu urządzeniach powinna mieć: kask ochronny, ochraniacze na kolana, łokcie i dłonie.

Podsumujmy, zabawa jest bezpieczna gdy:

-           odbywa się w miejscach do tego celu przeznaczonych;

-          sprzęt do zabawy i zabawki wykorzystywane są zgodnie z ich przeznaczeniem (np. zjeżdżalnia służy do zjeżdżania, a nie do wspinania się po niej);

-          w zabawie wykorzystujemy tylko sprzęt sprawny, czyli nieuszkodzony ;

-          uczestnicy zabawy przestrzegają zasad i reguł zabawy;

-          zabezpieczamy się odpowiednio przed wypadkiem lub urazem;

-          wybór zabawy jest zgodny z umiejętnościami uczestników oraz aktualną pogodą (wtedy, gdy zabawa odbywa się na dworze).

-          nie wolno podejmować niebezpiecznych zabaw, korzystać z niebezpiecznych przedmiotów podczas zabaw z rówieśnikami;

-          nie wolno oddalać się z miejsca zabawy bez zgody i wiedzy osoby dorosłej;

-          trzeba pamiętać, że wykonywane ruchy i gesty podczas zabawy, nawet nieświadomie mogą wyrządzić innym krzywdę;

 

Żeby zabawa była miła i przyjemna, musimy kulturalnie się zachowywać.  Pamiętajcie o magicznych słowach takich jak: przepraszam, proszę, dziękuję, które są niezwykle ważne i potrafią czynić cuda.

 

 Dlatego podczas zabawy starajcie się:

-          być mili i życzliwi dla innych;

-          nie przeszkadzać innym w zabawie;

-          pomagać słabszym;

-          szanować cudze zabawki;

-          kulturalnie odzywać się do innych;

-          nie przeszkadzać innym w zabawie;

-          przestrzegać zasad i reguł obowiązujących podczas zabawy.

 

Poniżej przedstawiamy Wam „Kodeks kulturalnej osoby”

 

Kodeks kulturalnej osoby

 

Pamiętaj o pozdrowieniach!

Każdy, kto dobre ma wychowanie, mówi:

Dzień Dobry na powitanie.

Na pożegnanie zaś: Do widzenia,

Bo to są miłe pozdrowienia.

 

Używaj zaczarowanych słów!

Dziecko dobrze wychowane,

Słowa zna zaczarowane

Na co dzień je stosuje:

PROSZĘ, PRZEPRASZAM, DZIĘKUJĘ.

 

Baw się zgodnie z innymi!

Zabawki frajdy dają wiele,

Gdy się z dziećmi nimi dzielę.

To naprawdę świetna sprawa:

Zgodna, wesoła zabawa.

 

Na zakończenie proponujemy Wam rozwiązanie wiosennej krzyżówki.

Propozycje prac plastycznych

 

https://www.youtube.com/watch?v=2FjRnpKuT5k wiosenne drzewko

 

https://www.youtube.com/watch?v=v2AUb9fOugw papierowe lalki z Krainy Lodu

 

https://www.youtube.com/watch?v=dReJo1qc0wk origami piłka

 

https://www.youtube.com/watch?v=mvHPce3viWs samolot z papieru

 

https://www.youtube.com/watch?v=dRIfRUOzoGQ ptaki z papieru

 

A tu macie kolorowanki

 

http://www.supercoloring.com/pl/sections/kolorowanki

 

http://dzieci.epapa.pl/kolorowanki/25/

 

 

Życzymy Wam dużo zdrówka

Pozdrawiamy cieplutko Uśmiech

Wychowawcy świetlicy


 

Witajcie!

Kochane Dzieci, ruszamy z kolejnym tematem świetlicowych zajęć. Na początku wysyłamy do was moc uścisków, uśmiechów i pozdrowień.

 Aby umilić wam ten środowy poranek rozpoczniemy od krótkiej rozgrzewki tym razem pracują wasze rączki usiądzie wygodnie na dywanie lub podłodze….

Jesteście gotowi!!!

Zaczynamy….Uśmiech

Otwórz – zamknij. Zaciśnij palce obu rąk w  pięści. Szybkimi ruchami wielokrotnie otwieraj i zamykaj pięści. Pokaż ręce. Otwórz dłonie i rozszerz szeroko palce.

Odwracaj ręce. Najpierw dłońmi do góry, potem w dół. Powtórz ćwiczenie wiele razy. 

Nakręcaj. Zaciśnij dłonie w pięści. Zrób nadgarstkami cztery okręgi  najpierw w jedną stronę, a potem w drugą stronę. 

Zwijaj. Rozpocznij od otwartych dłoni, zginaj kolejno palce w kierunku do środka dłoni, zaczynając od małego palca, a kończąc na kciuku; potem odegnij palce jeden po drugim, zaczynając od kciuka, a kończąc na małym palcu. Ćwiczenie powtarzaj wielokrotnie.

 Wkręcaj żarówkę. Podnieś obie ręce do góry i wykonuj ruchy jak przy wkręcaniu żarówki. Powtórz wiele razy.

 Strząsaj. Potrząśnij obiema rękoma, tak jakbyś strząsał wodę po umyciu rąk.

 

Dzisiaj opowiemy sobie o komunikacji, ciekawe czy wiecie co znaczy to słowo i jak dzieci i dorośli mogą się ze sobą komunikować….

Nie traćmy czasu zaczynajmy! Przecież musimy się tego dowiedzieć Uśmiech

Komunikacja co to takiego?

Komunikować się można w najróżniejszy sposób. Choć podstawową techniką komunikacji jest rozmowa, to istnieje cały szereg możliwości porozumiewania się, które doskonale funkcjonują w codziennym życiu  i wcale nie wymagają słów! Porozumiewać się możemy także spojrzeniem, mimiką twarzy, gestami, postawą sylwetki.

Czym jest komunikacja werbalna i niewerbalna?

Komunikacja werbalna to wszystkie sygnały, jakie wysyłamy otoczeniu za pomocą słów. O tym, jak skuteczny będzie nasz komunikat, decyduje wiele czynników, np. rodzaj informacji, jakie chcemy przekazać, słownictwo, jakim się posługujemy, a także styl i sposób mówienia. W komunikacji werbalnej należy zwrócić szczególną uwagę na to, kim jest osoba, z którą rozmawiamy i czy wysyłany przez nas komunikat jest do niej dopasowany.

Komunikacja niewerbalna odgrywa dużo większą rolę w postrzeganiu nas przez odbiorców niż to, co i jak mówimy! Kluczową kwestią w komunikacji niewerbalnej jest postawa naszego ciała. Odbiorca może z niej wyczytać wiele cennych informacji.

Przykładowo, pozycja otwarta i wyprostowana zwykle oznacza dużą pewność siebie. Z kolei garbienie się, krzyżowanie rąk na klatce piersiowej, albo pozycja skulona z rękami w kieszeni świadczy o strachu, niepewności i wycofaniu.

 

Teraz kilka zadań dla was mamy. Życzymy miłej zabawy! Uśmiech

Zajączek i jeżyk chcą się ze sobą spotkać pomożesz….?

Ciekawe jakie słowa powstaną?

 

Hmmm… znacie już hasło?

Na zakończenie recepta na dobry humor… Uśmiech

"Od rana mam dobry humor" piosenka z pokazywaniem - YouTube

 


Kochani Uczniowie! Uśmiech

W tym tygodniu będziecie mieli możliwość zapoznać się z bardzo ważnym tematem , który towarzyszy nam w życiu codziennym – jest nim kultura osobista. Na początek zastanówmy nad pojęciem kultury osobistej…

 

 

Czym jest kultura osobista?

Kultura osobista jest cechą, którą nabywa się w wyniku ciągłej pracy nad sobą przez całe życie. Jest ona pewną trwałą właściwością, określa zachowanie człowieka niezależnie od czasu, miejsca i okoliczności.

Co składa się na kulturę osobistą?

      Na pojęcie kultury osobistej składa się wiele elementów. Jednym z nich jest ogłada towarzyska, czyli umiejętność prowadzenia rozmowy, pozdrawiania, zachowania się przy stole.
Także wygląd zewnętrzny jest ważnym elementem kultury osobistej. Czyste ubranie, starannie uczesane włosy niezwykle dużo mówią
O człowieku, który swoim schludnym wyglądem wyraża szacunek wobec drugiej osoby i wobec samego siebie. Nie można jednak w dążeniu do bycia człowiekiem kulturalnym poprzestać jedynie na wyglądzie i ogładzie towarzyskiej.
Może najważniejszym nawet wyróżnikiem osoby kulturalnej jest jej stosunek do drugiego człowieka. Życzliwość wobec innych, poszanowanie godności zarówno własnej, jak i osób ze swojego otoczenia, odpowiedzialne podejście do pracy czy dążenie do stworzenia dobrej atmosfery w domu i wśród znajomych, to także cechy człowieka kulturalnego.
Wiedza z wielu różnorodnych dziedzin, takich jak literatura, historia, sztuka, technika także zawiera się w pojęciu kultury osobistej. Człowiek kulturalny powinien brać udział w życiu kulturalnym — zwiedzać wystawy, czytać wartościowe książki, słuchać muzyki, aby móc przyswoić sobie dorobek minionych pokoleń i tak zdobytą wiedzę móc wykorzystać w życiu codziennym. Bowiem człowiek poprzez udział w kulturze staje się wrażliwszy i poszerza swoje horyzonty myślowe.
   Widzimy więc jak wiele elementów składa się na pojęcie kultury osobistej i że nie możemy tego pojęcia sprowadzać wyłącznie do schludnej powierzchowności i dobrego zachowania się w towarzystwie.

Na koniec przeczytajcie wiersz  pt. ,,Chciałbym”:

 

Tata na mnie dzisiaj krzyczał,
mama chodzi smutna.
Ciągle sobie obiecuję
grzecznym być od jutra.

Jednak jakieś podłe licho,
co mi siedzi w głowie,
zawsze jakąś nową psotę
chętnie mi podpowie.

Podstawiłem dzisiaj nogę
Kaśce podczas przerwy.
Wytykała do mnie język -
puściły mi nerwy.

Pawła tak mocno popchnąłem,
że aż się przewrócił -
ale sam jest sobie winien,
bo się ze mną kłócił.

Ance rękę wykręciłem -
a niech sobie ryczy.
Mogła dać tę żółtą kredkę,
gdy chciałem pożyczyć.

Antek wszędzie szukał teczki -
ja mu ją schowałem,
a Olkowi z pierwszej ławki
w nos przyłożyć chciałem.

Nikt się nie chce ze mną bawić...
Czy wiecie dlaczego?
Przecież chciałbym w głębi duszy
być dobrym kolegą!

 

1. Czy zachowanie chłopca świadczy o jego wysokiej kulturze osobistej?

2. Co byś doradził temu chłopcu? Jak mógłby znaleźć dobrych przyjaciół?

3. A jak jest u Ciebie z kulturą osobistą? Mrugnięcie

 

Zachęcamy Was do zastanowienia się nad tymi pytaniami. Mamy nadzieję, że znajdziecie chwilę na małą refleksję.

Pozdrawiamy Uśmiech

Wychowawcy świetlicy


 

Dzień Dobry Kochane Dzieci!

Dziś mamy Światowy Dzień Czekolady! Przygotowałyśmy dla was jak zawsze dużo nowych informacji i zabaw! Uśmiech

Miłej pracy!

 

Czekolada – wyrób cukierniczy sporządzany z miazgi kakaowej, tłuszczu kakaowego lub innego tłuszczu roślinnego, środka słodzącego i innych dodatków, a w przypadku czekolady mlecznej także z mleka

Polecamy obejrzenie filmu Jak powstaje czekolada;)

https://www.youtube.com/watch?v=oAjB4Udr6UM

 

Przepis na domową czekoladę:

Pyszna czekolada domowej roboty musi bazować na składnikach dobrej jakości. Wówczas przebije smakiem nawet najbardziej ekskluzywne czekolady z wyższej półki.

  • 100 g masła (nie margaryny!),
  • szklanka mleka,
  • 2/3 szklanki cukru (może być mniej),
  • 3-4 łyżki ciemnego kakao,
  • 200 g mleka w proszku,
  • opcjonalnie: bakalie, rodzynki.

Jak zrobić czekoladę krok po kroku

  1. W rondelku zagotuj szklankę mleka. Dodaj 100 g masła (1/2 typowej kostki) i mieszaj, aż się rozpuści.
  2. Wsyp 2/3 szklanki cukru i co najmniej 3 łyżki kakao. Jeśli smakuje ci niesłodka czekolada, zmniejsz porcję cukru. Mieszaj, aż powstanie jednorodny, ciemnobrązowy płyn.
  3. Przelej do miski, dodaj 200 g mleka w proszku. Miksuj dotąd, aż zlikwidujesz wszystkie grudki. Możesz też wrzucić garść rodzynek, pokruszonych orzechów lub kandyzowaną skórkę pomarańczową.
  4. Włóż masę do płaskiej foremki i wstaw do lodówki. Gdy stężeje, pokrój na małe kostki.

SMACZNEGO!

 

Kochane dzieci pod tekstem znajdziecie propozycje gier planszowych, które możecie wykonać sami w domu, a w wolnej chwili po lekcjach zagrać z siostrą, bratem lub z rodzicami:

https://www.youtube.com/watch?v=2OesyrPyTQo

https://www.youtube.com/watch?v=Rqtr1enGDBA

 

Na zakończenie zachęcamy was do wysłuchania i zaśpiewania piosenki pt., ,Czekolada” Uśmiech

https://www.youtube.com/watch?v=H4xzx6pt6uk

 

 

Miłej zabawy i do zobaczenia!

Wychowawcy świetlicy!


 

Witajcie Kochani! Uśmiech

W zdrowym ciele zdrowy duch a sport to zdrowie!

Dzisiaj chciałybyśmy zaproponować wam żebyście troszkę poćwiczyli!

Uwaga...

3 2 1 !

Start!

https://www.youtube.com/watch?v=WbMKgaPPAs0 

 

 

Na pewno się zmęczyliście więc teraz trzeba coś zjeść , oczywiście coś zdrowego Śmiech

 

Przepis na pyszne ciasteczka owsiane:

Czas pieczenia:20 minut

Czas przygotowania:10 minut
Liczba porcji:20 ciastek

Składniki:

  • 1,5 szklanki płatków owsianych - 200 g
  • pół kostki miękkiego masła - 100 g
  • 4 łyżki cukru - około 60 g
  • 2 średnie jajka
  • płaska łyżeczka proszku do pieczenia
  • 2 czubate łyżki mąki pszennej - do 45 g

W misce umieść 200 gramów płatków owsianych, czyli około 1,5 szklanki płatków; cztery łyżki cukru ; dwie czubate łyżki mąki pszennej,  oraz płaską łyżeczkę proszku do pieczenia.

Porada: Możesz też sięg

Artykuły

2020-12-26

Nasze choinki

Kochane dzieci!

Pragniemy Was powitać w tym przedświątecznym czasie Uśmiech

I zaprosić do pokazania waszych choinek.

Bez wątpienia długo wyczekiwaliście czasu kiedy nadejdzie moment ubrania choinki…

Czytaj więcej o: Nasze choinki
2020-12-26

Świetlicowe życzenia

Drogie dzieci!

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia pragniemy Wam życzyć wszystkiego co najlepsze- dużo zdrowia, szczęścia, uśmiechu, odpoczynku, aby Mikołaj przyniósł Wam wymarzone prezenty oraz aby ten świąteczny czas upłynął Wam miło i byśmy się szybko zobaczyli w naszej świetlicy, która jest świątecznie ozdobiona. Zobaczcie sami jak wygląda Uśmiech

Czytaj więcej o: Świetlicowe życzenia